MOVE ON, campagnebeeld.jpg

Mastermind Regenerate

Let's make the world thrive again

20211207-MR210184.jpg

Use your business as a force for good

Alle stappen die je nodig hebt om jouw bedrijf te laten bijdragen aan een florerende wereld. We zorgen voor een nulpunt, maken het plan en gaan het tijdens het traject dírect echt uitvoeren.

  • 6 maanden traject in een kleine groep met 6 changemakers

  • Met iedere maand een groepssessie met gastsprekers voor input en 1-op-1 sessies voor output

  • Voor bedrijven die daadwerkelijk impact willen maken door duurzaam handelen te verankeren in de organisatie

 

Herkenbaar?

  • Je wilt je eigenlijk meer inzetten voor een betere wereld voor de generaties na ons, het knaagt aan je.

  • Je hoort al die termen duurzaam, circulair, zero-waste, net-zero, klimaatneutraal, eco-positief.. en je weet dat je er iets mee wilt doen, maar hoe dan?

  • Je weet niet precies waar je nu staat als organisatie, daardoor heb je geen idee waar je grootste slagkracht ligt om te verduurzamen.

  • Of je hebt al wel eens in kaart gebracht wat jullie CO2-uitstoot is, je hebt al wel iets met die informatie gedaan om het te verbeteren, maar het lukt niet om er structureel mee aan de slag te gaan en kansen te pakken.

  • De pagina duurzaamheid op jullie website is weinig concreet, jullie hebben het er wel eens over maar er staan vooral een hoop lege termen op: ‘’we hebben duurzame koffiebekers’’, ‘’wij printen zo min mogelijk’’ of ‘’we rijden zoveel mogelijk elektrisch’’. Meetbaar zijn deze statements in ieder geval niet gemaakt.

  • Je blijft het als bedrijf alleen maar een beetje minder slecht doen, maar verandert niks fundamenteels aan hoe jullie opereren.

  • Je wil het wel anders doen, maar ondertussen is het business-as-asual en draag je nog niet bij aan een duurzame samenleving voor de generaties na ons.

Dus gebeurt er weinig, hooguit wat greenwashing en lege statements op jullie website. Hierdoor blijf je op negatieve wijze bijdragen aan de wereld en bouw je niet mee aan een regeneratieve economie. Dus kom je in de toekomst waarschijnlijk in de problemen: klanten lopen naar een duurzame concurrent, personeel is niet te krijgen en je moet  ‘ineens’ grote investeringen doen. 

 

Kortom, je kan het blijven doen zoals je altijd al deed, misschien lijkt het heel wat aan de buitenkant. Maar vanbinnen weet je dat er veel meer inzit en dat je het bedrijf en een duurzame toekomst wilt samenbrengen.

Deze mastermind helpt je daarbij

Dit gestructureerde traject helpt je ontdekken hoe je binnen jouw bedrijf met slagkracht kan verduurzamen, je kansen gaat zien om dit mee te nemen in je producten of diensten en je zo ook als mens bijdraagt aan mooiere wereld voor de volgende generaties. Zodat je iedere dag weer een stap in de goede richting zet.

Inhoud Mastermind

De weg lijkt eenzaam

Voel je je wel eens een roepende in de woestijn?

 

Ben ik nou de enige op de wereld die zich zorgen maakt? Je ziet beelden op het nieuws van bosbranden en overstromingen, afname in biodiversiteit.. Hier moeten we toch iets mee doen? Je hebt allemaal ideeën hoe jullie ermee aan de slag kunnen, maar je krijgt weerstand.

Dus houd je misschien steeds vaker je mond om onbegrip te vermijden en blijf je het maar doen zoals jullie het altijd al deden. Als anderen het allemaal niet willen, zie jij het dan wel goed?

Dus ga twijfelen.

Zet je steeds minder stappen.

Stel je het uit.

Wat ga je uitstellen?

Het bedrijf dat jullie zouden kunnen zijn. Een bedrijf die haar middelen gebruikt om het goed te doen voor de wereld. Die een voorbeeld is voor anderen en hun inspireert om mee te doen.

Daarom is het zo belangrijk om je te omringen met andere changemakers. Andere duurzame rebellen, groene doeners en captain planets. Samen zijn we met veel, ook al zijn we nu nog in de minderheid.

Verbinden met mensen die hetzelfde zien en er actie op ondernemen. Mensen die jouw duurzame doelen niet alleen begrijpen, maar je ook helpen ze groter en beter te maken.

En ze vervolgens daadwerkelijk te behalen.

Groene bladeren

''Meeting the needs of all, within the planetary boundaries''
Kate Raworth, The Doughnut Economy

Wat krijg je

We werken iedere maand aan één thema. In de maandelijkse bijeenkomst, de 1-op-1 sessie met mij en de calls met je accountability partner werk je aan de ontwikkeling én uitvoering van jouw duurzame bedrijf. Daarnaast heb je aan het einde van de mastermind jouw plannen voor 2023 en de jaren erna klaar. 

Module 1: Impact meten, het nulpunt

  • We gaan kijken naar hoe je impact kunt gaan meten:

    • De CO2-uitstoot in Scope 1, scope 2 en scope 3 wordt onder de loep genomen.

    • Sociale impact wordt in kaart gebracht.

    • Milieu-impact wordt gemeten.

  • Je leert meer over termen zoals: circulair, net-zero, klimaatneutraal, eco-positief.

  • We gaan casussen bespreken van bedrijven die het al doen, een positieve impact maken met hun onderneming.

 

Module 2: Slagkracht

  • Nu gaan we analyseren waar de grootste slagkracht ligt om te verduurzamen, wat zijn de categorieën die de grootste uitstoot veroorzaken of de meeste negatieve impact hebben? 

  • Welke maatregelen kun je nemen om deze impact te verkleinen?

  • Waar in de keten kun je samen met een leverancier of klant aan de slag gaan om de negatieve impact te verkleinen?

 

Module 3: Het plan

  • De stip op de horizon worden gezet, je weet je punt B. 

  • We maken het concreet in kleine stappen. Wat ga je in de komende 100 dagen bewerkstelligen?

 

Module 4: Duurzaam DNA & certificeringen

  • Hoe integreer je duurzaamheid in het DNA van je bedrijf?

  • Hoe ga je om met weerstand van collega's of medewerkers?

  • Is er een certificaat wat je kan helpen om het te bestendigen én je concurrentievoordeel kan opleveren?

 

Module 5: Handafdruk vergroten

  • Compensatie: hoe kun je bijdragen aan projecten waarmee jij je negatieve impact kunt compenseren?

  • Communicatie & samenwerken: hoe kun je anderen inspireren om ook stappen te zetten en hier in samen te werken?

Module 6: Lange-termijn plan & regenereren 

  • Je eerste doelen zijn gehaald, je weet wat je nog te doen staat. In deze maand stippelen we deze lijn verder uit.

  • Om bij te dragen aan het herstel van de aarde zullen we dieper ingaan op de mogelijkheden om haar te regenereren. 

In toenemende mate is voor bedrijven, overheden en werknemers duurzaamheid een belangrijk thema. Door hiermee aan de slag te gaan als organisatie blijf je aantrekkelijk voor werknemers, relevant voor klanten én zet je een bedrijf neer die bijdraagt een betere wereld voor de volgende generaties.

 

Door van jouw organisatie de negatieve (CO2-uitstoot, milieu- en sociale impact) en positieve impact in kaart te brengen, een verbeterplan op te stellen en te inventariseren welke strategische mogelijkheden je hebt, weet je precies waar je staat én waar je naartoe werkt om toekomstbestendig te blijven.

Blijf jij toekomstbestendig?

Het proces is de weg

Prachtig klinkende statements en visies zie je misschien wel eens voorbijkomen van andere bedrijven:  ‘wij zijn klimaatneutraal in 2030’ of ’circulair in 2035’.

 

Dat klinkt natuurlijk prachtig. Mooie statements maken kunnen we vaak wel goed, maar het schort vaak aan het concreet maken en dus doen, iedere dag weer. Want je bedrijf laten bijdragen aan een florerende wereld doe je niet zomaar.

 

Misschien heb je het wel eens meegemaakt, duurzaamheid is eens in de zoveel maanden een keer een punt op de agenda. Maar veel verder dan de koffiebekers of elektrische leasewagens kwamen jullie niet. Misschien voeren jullie wel een certificaat zoals de CO2-Prestatieladder of ISO 14001 waardoor jullie vanwege het een bepaald vinkje voor het certificaat iets uitvoeren. Maar het wordt niet gedragen in de organisatie. 

Maar hé mens, besef je wel dat alles een proces is. Ook dit. Wil je even snel ‘duurzaam worden’, dan moet je niet bij mij zijn. Een verandering die op lange termijn effect blijft hebben zal in diepere lagen van je bedrijf geïntegreerd moeten worden, dat kost tijd. Want dat gaat verder dan een statement op jullie pagina duurzaamheid, dit gaat over het DNA van je organisatie, dus over mensen. Mensen met ideeën, weerstand en eigen inzichten. Het een is niet goed of fout, maar alles is er wel én is onderdeel van het proces.

shutterstock_444106096.jpg

Het is tijd voor een tranformatie

Het is tijd om het anders aan te pakken

 

Bewandel de weg waarin het bedrijf bijdraagt aan de wereld in plaats van aan de afbreuk ervan, waarin je bijdraagt aan de oplossing in plaats van het probleem. Waarin jij de weg baant voor anderen die na jou komen. Zodat je ook de generaties na ons met droge ogen kunt aankijken.

Een bedrijf die als enige doel heeft om maximale winst na te streven ten koste van al het andere op wereld. Waarbij er niet wordt nagedacht hoe het anders kan. Die geen stappen zet in de goede richting.... Zo’n bedrijf heeft sneller dan je denkt, geen bestaansrecht meer.

 

Maar dat kan gelukkig anders, ook voor jouw organisatie.

 

Wees nu het bedrijf dat afwijkt door er wel mee aan de slag te gaan, zodat je voor de troepen uitloopt en anderen kan laten zien dat het wél kan. Daarvoor moet je alleen wel doen wat andere bedrijven nalaten. Om het even cheezy te maken ;-)..

 

Be the change you want to see in the world

Groene bladeren

''A world where organizations flourish, ecosystems thrive and people become alive''
Giles Hutchins & Laura Storm, Regenerative Leadership

Ja, maar..

Misschien heb je deze bezwaren al wel gehoord…

  • Dat is toch alleen maar duur

  • Klanten vragen er niet om

  • Anderen doen het toch ook nog niet, we kunnen nog wel wachten

  • Wij kunnen echt niks doen, het is nou eenmaal zo

Bedenk je wel als je dit soort argumenten hoort dat…​

  • De nieuwe generatie Z werk wil doen waarvan ze vinden dat het nuttig is voor de wereld om hen heen, het een gevoel van zingeving geeft.

  • Steeds meer overheden duurzaam en circulair aanbesteden implementeren, waardoor het hebben van een impact verslag en -strategie je een grote streep voor geeft. Dit aandeel zal sterk groeien in de komende jaren.

  • Steeds meer organisaties ook in hun keten gaan kijken waar de impact zit en vervuilende leveranciers vervangen door duurzame.

Om bestaansrecht te houden, moet je het zelf gaan doen.

Mooie plannen schrijven kan iedereen wel..

 

  • Maar ga je het ook echt doen?

  • Of gooien jullie het plan in de la en kijk je er een half jaar laten weer even naar?

  • Of heeft een externe consultant of adviseur heeft een plan voor jullie gemaakt, wat allemaal prachtig klonk. De marketing heeft goed gewerkt, maar maanden later hebben jullie er eigenlijk niks mee gedaan.

 

Ik geloof er sterk in dat je het zelf moet doen, ik help je alleen met de structuur, de juiste bronnen en zullen we sparren om het plan en de implementatie nog sterker te maken. Alleen als je het zelf doet met de mensen in jouw organisatie, krijg je een plan dat gegrond is en gedragen wordt. Vanuit daar kun je steeds een stap verder gaan om het te verdiepen en om zo nog meer positieve impact te kunnen maken.  

Groene bladeren

''In essentie moeten we niet onze verantwoordelijkheid nemen, maar onze aansprakelijkheid erkennen. Verantwoordelijkheid neem je, aansprakelijk ben je''
Thomas Rau, Architect

Aan het einde van deze mastermind

 
Marriel-1-24.jpg

Ja, ik wil hier meer van weten!

Maak kennis met mij en kom meer te weten over de inhoud van de mastermind. Dan bekijken we samen of dit is wat jou verder helpt om het bedrijf toekomstbestendig te maken.

Bedankt! Ik neem snel contact met je op!